وقتی از اکسل صحبت می کنیم اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که برنامه اکسل چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم افزار اکسل به عنوان پنجمین مهارت از هفت مهارت ICDL، یکی از محصولات نرم افزاری آفیس متعدد شرکت بزرگ مایکروسافت است. این برنامه با توجه به قابلیت هایی که دارد در دسته برنامه های اداری این مجموعه قرار می گیرد. به همین دلیل یکی از نرم افزارهایی است که هر کارمند اداری باید با آن آشنا باشد. اما نرم افزار اکسل دقیقا چیست؟

نرم افزار Excel نرم افزار صفحه گسترده ای است که می تواند داده ها را سازماندهی کند و عملیات و محاسبات ریاضی را تسهیل کند. نرم افزار اکسل در نسخه های ویندوز، macOS، اندروید و iOS منتشر شده است و افراد می توانند با هر سیستم عاملی از آن استفاده کنند.

جدول اکسل چیست

TABLE یا همان جدول در اکسل از نسخه 2007 به اکسل اضافه شده است. Table در واقع یک فرمت ذخیره سازی پایگاه داده آماده است. برای مدیریت و تجزیه و تحلیل گروهی از اطلاعات مرتبط، یک صفحه گسترده اکسل بسیار موثر عمل می کند. در واقع ساختار جدول در اکسل به منظور بررسی اطلاعاتی که به صورت پایگاه داده هستند ایجاد می شود.

ادامه مطلب  آموزش تگ liدر html

نام فایل اکسل چیست

یک فایل با پسوند XLSX در واقع یک فایل اکسل یا مایکروسافت اکسل Open XML است و برای باز کردن آن می توانید علاوه بر اکسل از نرم افزارهای مشابه مختلف استفاده کنید.

حتی در اندروید و آیفون، می‌توانید این قالب را با برنامه‌هایی مانند Google Sheets و Apple Numbers باز کنید.

تفاوت ورد و اکسل چیست؟

نرم افزار Word یک برنامه پردازش کلمه است که برای نوشتن نامه، مقاله، یادداشت و غیره استفاده می شود. اما اکسل چیست ؟ یک نرم افزار مبتنی بر صفحه گسترده است که در آن می توانید حجم زیادی از داده ها یا اطلاعات را در یک جدول به ترتیب عددی یا حروف الفبا ذخیره کنید.

کاربرد اکسل چیست

با کمک نرم افزار اکسل می توانید داده های مربوط به خرید و فروش را در شیت های مختلف ذخیره کنید، چک های مشتریان را بر اساس تاریخ و مبلغ مرتب کنید، عملیات ریاضی را روی داده ها اعمال کنید و از داده های خام گزارش های آماری تهیه کنید، لیست حقوق و دستمزد کارکنان را اصلاح کنید. ، و غیره. به راحتی انجام شد

در زیر می توانید یادبگیرید که  کاربردهای دیگر اکسل چیست.

  • خرید و فروش هر مشتری را در یک برگه اکسل جداگانه ثبت کنید

  • ثبت چک های دریافتی از مشتریان به همراه تاریخ و مبلغ

  • ماشین حساب های سفارشی ایجاد کنید – به عنوان مثال محاسبه درصد طلا و سکه بر اساس چندین عامل مختلف

  • وقایع رخ داده در پروژه را به همراه تاریخ رویداد ثبت کنید و نموداری از وقایع را در قالب تصویر تهیه کنید.

  • ثبت دارایی ها و انجام محاسبات استهلاک دارایی ها در حسابداری

  • استفاده در کنترل کیفیت محصول و تهیه گزارش تصویری از نمودار تغییرات کیفیت محصول در طول زمان

  • استفاده از داده های خام برای تهیه گزارش های آماری

  • تهیه خودکار لیست حقوق و دستمزد کارکنان بر اساس فعالیت های ثبت شده در برگه های جداگانه

  • تصحیح اظهارنامه برای مغایرت بانکی در حسابداری

محیط اکسل چیست

محیط نرم‌ افزار Excel

با شروع برنامه اکسل پنجره ای باز می شود که شامل اجزای زیر است:

  • نوار عنوان برنامه (Title Bar)
  • لیست انتخاب اصلی یا نوار منو (Menu Bar)
  • نوار ابزار (Tool Bar)
  • نوار فرمول (Formula Bar)
  • نوار ورق (Sheet Bar)
  • نوار وضعیت (Status Bar)
اکسل چیست و چه کاربردی دارد

یک کاربرگ یا لیستی را در نظر بگیرید که دارای یک مشخصه نامتناهی از تعداد نامتناهی از مقادیر است، و ما یک محاسبه سریع از آن بی نهایت ها را انجام خواهیم داد. اگر بخواهید تغییراتی در آن ایجاد کنید، بسیار سخت خواهد بود.

سلول در اکسل چیست ؟

هر مستطیل در اکسل یک سلول نامیده می شود.
به عنوان مثال: همانطور که می بینید، ما مقادیر (2) را در سلول قرار می دهیم.

سلول در اکسل چیست ؟

سطرچیست ؟

هر ردیف دارای مقادیر مرتبط است، به این معنی که این مقادیر به یک موضوع مشترک مرتبط هستند. به عنوان مثال پروفایل های دانشجویی که همه آنها به صورت یک ردیف تعریف می شوند.

ستون چیست ؟

اگر به جدول بالا نگاه کنید، در بالای هر ستون تعدادی حروف انگلیسی نوشته شده است که حروف انگلیسی هر ردیف هستند و حاوی مقادیر خاصی هستند.

گاربرگ و کارپوشه چیست ؟

به هر یک از این صفحات اکسل یک کاربرگ و به مجموعه ای از این صفحات کتاب کار می گویند.

آدرس سلول چیست ؟

آدرس سلول چیست ؟

محدوده یا رنج چیست ؟

سپس مربع کوچک کنار سلول را بگیرید و بکشید تا هر تعداد خانه که می خواهید پر شود. بعد از اینکه مربع را رها کردید سلول ها پر می شوند و سپس روی گزینه پایین سمت راست که در کنار آن ظاهر می شود کلیک کنید چندین گزینه را به شما نشان می دهد و اگر روی گزینه دوم کلیک کنید اعداد در سلول در یک قرار می گیرند. ترتیب ریاضی

با نگه داشتن کلید کنترل و کشیدن مربع کنار سلول نیز می توان این کار را انجام داد